IMG_6333.jpg

Vision for liv og læring

Min vision er at give plads til at udvikle hele mennesker med højt selvværd og tillid til egne evner. Den udvikling skal ske gennem projekter der udspringer af elevernes egen nysgerrighed. Eleverne bærer selv nøglen til deres læring.

Vi er udviklet til at lære gennem at gøre og se hvad andre gør. Det er når vi er i gang med ægte opgaver at vores tanker bliver sammenhængende og vores nysgerrighed vækkes. Det er også gennem aktivitet at vi når til nye forståelser af verden og os selv. Vi arbejder med en tilgang der er inspireret af unschooling. Kort fortalt lærer vi gennem deltagelse i det ægte levede liv.

Min rolle er at være vejleder og fødselshjælper til elevernes projekter og ideer. Jeg hjælper med at udstikke en retning, organisere og med at holde overblikket over den enkelte elevs udvikling. Jeg er også den der for eleverne repræsenterer mit eget ægte levede liv og de opgaver der hører til det samt andre menneskers ægte levede liv. Målet er at eleverne ikke lærer om forskellige grupper af mennesker, men faktisk møder dem og oplever hvad det vil sige at være dem.

Den indre motivation værner vi utroligt meget om i Skolen Ved Åen. Derfor er her ingen test, karakterer eller belønninger. Vi respekterer hinanden uanset alder, og alles stemme er vigtig - også forældrenes. Jeg er lederen, men kun i det omfang vi ikke kan komme frem til en fælles beslutning. Skolen fungerer altså så grundlæggende demokratisk som muligt.

Den almindelige skole er opdelt i fag og aldersgrupper. Vi tænker andeledes. Læring af fx biologi skal ske når det giver mening og ikke på et fast tidspunkt en gang om ugen. På samme måde sætter vi eleverne fri til at arbejde alene og på tværs af aldersgrupper alt efter hvad der giver mening for dem.

Jeg er hele tiden vejlederen og lægger planer sammen med eleverne hvis eleven fx har et mål om at tilegne sig evner på et bestemt niveau eller at kunne få adgang til en given ungdomsuddannelse.